بررسی مشکل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته / علت سوختن دوربین مدار بسته

دوشنبه 19 ارديبهشت 1401
12:38
سهراب

یکی از ترسناک ترین اتفاقاتی که ممکن است در هر وسیله الکترونیکی با آن مواجه شویم، سوختن آن وسیله است. برای مثال سیستم دوربین های مدار بسته شما به خوبی در حال تصویر برداری و ضبط هست که به یکباره تصویر شما با اختلال روبرو می شود. عدم تصویر برداری دوربین ها و علل مختلف سوختن دوربین های مدار بسته را در ادامه این مطلب بررسی کرده ایم.

منبع تغذیه دوربین مدار بسته

عمدتا یکی از بزرگترین دلایل سوختن دوربین های مدار بسته به قسمت منبع تغذیه (آداپتور) آنها بر می گردد. متاسفانه امروزه در بازار کشور ما اجناس بی کیفیت و غیر استاندارد به دلیل داشتن قیمت پایین به وفور یافت می شود. استفاده از این اجناس در اکثر موارد یا همان لحظه اول اتصال به دوربین و یا در طولانی مدت سیستم را دچار اشکال کرده و باعث سوختگی دوربین می شود.

منبع تغذیه استاندارد برای دوربین های دید در شب معمولا ۱۲ولت و دارای ۱/۵ تا ۲ آمپر می باشد، که این مقادیر باید ثابت باشد در منبع تغذیه های غیر استاندارد این مقادیر دارای نوسان بوده و باعث آسیب رسیدن به دوربین می شود.

به خاطر داشته باشید که دلیل در سوختن دوربین های مدار بسته یا بالارفتن ولتاژ و یا آمپر از سمت منبع تغذیه می باشد. در مواردی هم شاهد بوده ایم که به دلیل نوسانات برق شهری دوربین ها دچار سوختگی شده اند که اگر باز هم از آداپتورهای استاندارد استفاده کنیم این مشکل به حداقل خواهد رسید.

نکته دیگر که حائز اهمیت است در مورد استفاده از منبع تغذیه های مرکزی می باشد. گاهی پیش می آید که در سیستم های مدار بسته اجرا شده که مثلا دارای چند دوربین با فواصل طولانی هستند مساله افت ولتاژ پیش می آید. برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

پاسخ: بعضی از افراد تکنسین و نصاب های با تجربه مدار بسته بر این باور هستند که برای فواصل طولانی بهتر است از برق 220ولت استفاده شود و منبع تغذیه در نزدیکی دوربین ها قرار بگیرد که این موضوع بسیار صحیح و استاندارد است اما باید یه خاطر داشته باشیم که برای اینکار کابل برق که جریان 220از آن عبور می کند را تحت پوشش مطمعن و از مسیر امن (SAFE) عبور دهید تااز ایجاد مشکلاتی نظیر اتصالی و یا آتش سوزی ناشی از اتصال برق شهری جلوگیری شود.

اما در مواردی هم شاهد این موضوع هستیم که مسیرهای عبور کابل کوتاه است و نسبتا دارای فواصل کوتاه از منبع تغذیه مرکزی هستند. اما باز هم با افت روبرو هستیم. این مشکل تنها یک دلیل دارد و آن هم کیفیت کابل برقی است که برای این سیستم استفاده کرده اید، به طوری که به دلیل استفاده از آلیاژهای غیر استاندارد به جای مس در کابل جریان برق دچار افت ولتاژ می شود.

در هنگام نصب دوربین مدار بسته ممکن اس با مشکلات مختلفی روبرو شوید و در نتیجه اگر تجهیزات مورد استفاده شما از کیفیت لازم برخوردار نباشند ممکن است به شدت کلافه شوید و هزینه های بیهوده به کار شما تحمیل شود. بنابراین منطقی است که از دوربین های با کیفیت و تجهیزات مناسب برای نصب دوربین استفاده کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم دوربین هایک ویژن را خریداری کنید چرا که در ایران شرکت های معتبری مانند شرکت مهر تجارت خدمات نمایندگی و پشتیبانی پس از فروش این محصولات را با کیفیت بالا به شما ارائه می کنند.

اما راه حل این مشکل چیست؟


دو راه وجود دارد، اول اینکه اگر از کابل برق ضخیم استفاده کرده اید به طوری که بتوان از آن جریان ۲۲۰عبور داد، می توانید با اتصال مستقیم برق ۲۲۰در کنار هر دوربین از منبع تغذیه استاندارد استفاده کنید و آداپتور مرکزی را از سیستم خارج کنید. بخاطر داشته باشید ابتدا برای این کار از جدا بودن دوربین ها به کابل برق اطمینان پیدا کنید تا برق۲۲۰به صورت مستقیم به دوربین ها وصل نشود و دچار سوختگی نشود. راه حل دوم : اگر کابل برق مصرف شده شما توان عبور برق ۲۲۰را ندارد و نازک است به آداپتور مرکزی مراجعه کنید. مطابق شکل یک پیچ ولوم (پتانسیومتر) روی آن خواهید یافت. آن را با یک پیچ گشتی ساعتی آرام بچرخانید. با این کار ولتاژ خروجی آداپتور شما تغییر می کند و می توان آن را از ۱۲ ولت افزایش دهید تا مشکل افت ولتاژ حل شود. به یاد داشته باشید که همیشه از ابزار مناسب و اهم متر (مولتی متر) در کارهای خود استفاده کنید تا بدانید چه میزان ولتاژ را به دوربین داده اید.

علت مختلف تصویر نداشتن دوربین مدار بسته

1.تصویر نداشتن دوربین مدار بسته به دلیل سوختن فیوزهای باکس منبع تغذیه

بروز اشکال یا سوختگی فیوزهای مربوط به منبع تغذیه یا پاور سپلای باکس می تواند منجر به بروز این مشکل شود. برای رفع این مشکل در ابتدا می بایست از روشن و فعال بودن سوئیچ برق و چراغ های وضعیت LED اطمینان حاصل کرد. در صورت سوختن هر کدام از فیوزها، چراغ نشانگر مربوط به آن فیوز غیر فعال و خاموش می شود. با تعویض فیوز سوخته شده، چراغ وضعیت آن روشن می گردد. همچنین، مطمئن شدن از قطع نشدن و قرار گرفتن کابل اتصال در جای خود، در حل این مشکل کمک شایانی می نماید.

2.خرابی پورت های ورودی دستگاه دلیل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته

از دیگر دلایل تصویر نداشتن دوربین های مدار بسته به خراب شدن و معیوب شدن یکی از درگاه های BNC (درگاه ورودی ویدئویی) تعبیه شده در دستگاه DVR مربوط می شود. به منظور رفع این مشکل، تست دوربین مداربسته با یک درگاه DVR جدید تاثیرگذار و مؤثر است.

برای انجام این کار تنها لازم است که در ابتدا رابط های مربوط به BNC دوربین را از پشت دستگاه DVR یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال جدا نموده و سپس رابط ها را به پورت های سالم متصل کرد. در صورت نمایش تصاویر با انجام این راهکار، می توان از خرابی درگاه ورودی DVR اطمینان حاصل نمود.

3.تصویر نداشتن دوربین به دلیل ناسازگاری دستگاه DVR با دوربین مدار بسته

در برخی مواقع مشکل تصویر نداشتن و عدم دریافت سیگنال تصاویر دوربین مدار بسته ناشی از عدم سازگاری میان دوربین با دستگاه ضبط کننده ویدئویی دیجیتال می شود. این مشکل در صورت خرید یک دوربین مداربسته با دستگاه DVR جدید بروز پیدا می کند. در صورت عدم پشتیبانی فرمت های ویدئویی توسط دوربین و DVR، کاربران با عدم نمایش تصاویر مواجه خواهند شد.

در حال حاضر، دوربین های مدار بسته و دستگاه های DVR جدید، غالبا از نوع هیبرید بوده که قابلیت پشتیبانی از فرمت های تصویری و ویدئویی مختلف را دارند. با استفاده از این دستگاه ها به راحتی می توان مشکل عدم نمایش تصاویر دوربین مداربسته را برطرف کرد.

ناگفته نماند که عدم تطابق رزولوشن و وضوح دستگاه DVR با مانیتور، فرسودگی، قطع و پارگی کابل سیم کشی و وجود مشکل سخت افزاری در ساختار دستگاه را می توان از دیگر علل بروز این مشکل به حساب آورد.

علت سوختن دوربین مدار بسته

عوامل گوناگونی باعث سوخته شدن دوربین مدار بسته و از کار افتادن آن می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این عوامل بپردازیم.

1.نزدیک بودن دوربین مدار بسته به منبع ایجاد نوسان

در صورت بروز نوسانات برق در ساختمان و افت و فشار ولتاژ برق یا نوسان در منبع نغذیه دوربین هایی که به مرکز نوسان نزدیک تر باشند احتمال سوختن آنها بیشتر خواهد بود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می کنیم از آداپتورهای استاندارد استفاده کنید.

2.مناسب نبودن شرایط دمایی

شرایط دمایی از دیگر عوامل است که تاثیر ویژه ای بر سوختن دوربین مداربسته دارد. قرار گرفتن دوربین در محیط های نامناسب، به طور مثال زیر نور شدید آفتاب یا گرد و خاک و باران احتمال سوختن این دستگاه را بیشتر خواهد کرد.

3.فاصله داشتن از منبع تغذیه

فاصله داشتن از منبع تغذیه از دیگر عواملی است که باعث آسیب رسیدن به دوربین خواهد شد. اگر چند دوربین با فاصله های گوناگون از منبع تغذیه داشته باشیم دوربینی که بیشتری فاصله را از منبع تغذیه داشته باشد احتمال سوختن و آسیب دیدن آن بیشتر خواهد بود.

راهکار های رفع مشکل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته

1.استفاده از روش مانیتور تست

روش مانیتور تست از راهکارهای مناسب برای حل مشکل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته محسوب می شود. برای استفاده از این شیوه در ابتدا می بایست نسبت به جدا کردن کابل ویدئو از دوربین اقدام نمود. سپس از کابل کوتاه BNC یا RUM 95 برای اتصال خروجی ویدئویی دوربین مدار بسته استفاده می شود. در صورت اتصال دوربین به منبع تغذیه، می بایست کابل ویدئویی را به ورودی BNC مانیتور تست متصل نمود.

چنانچه پس از انجام این اقدامات، همچنان تصاویر نشان داده نشود، به احتمال زیاد، دوربین مدار بسته دچار مشکل شده است. در صورت داشتن دوربین یدکی، با متصل کردن آن به مانیتور تست، می توان از سلامت مانیتور تست مطمئن شد.

نکته: در صورت جایگزین کردن دوربین مداربسته جدید، می بایست از سازگاری دوربین جدید با منبع تغذیه و آداپتور دوربین خراب شده اطمینان حاصل نمود. چراکه در صورت عدم سازگاری احتمال خرابی و سوختن برد مدار دوربین وجود دارد.

2.استفاده از منبع تغذیه و کابل تست

از دیگر روش های کارآمد برای حل مشکل تصویر نداشتن دوربین مدار بسته به کار بردن کابل و منبع تغذیه تست می باشد. در صورت استفاده از کابل تست، مطمئن شدن از طولانی بودن و اندازه مناسب کابل برای اتصال به دستگاه DVR، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. برای استفاده از این روش در ابتدا باید کابل تصویر BNC را جدا کرده و سپس نسبت به وصل کردن کابل یدکی اقدام کرد. سپس انتهای دیگر کابل BNC را از مانیتور یا دستگاه ضبط کننده ویدئویی جدا و کابل یدکی وصل شود. در صورت عدم نمایش تصاویر، می توان برای برق رسانی از برق کابل یدکی بهره برد.

چنانچه همچنان مشکل عدم دریافت تصاویر پا برجا بود، خاموش کردن منبع تغذیه می تواند کمک کننده باشد. پس از طی این فرآیند و عدم دریافت نکردن سیگنال تصویر، به احتمال قوی، دوربین مدار بسته دچار خرابی و مشکل شده است.


[ بازدید : 133 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته /نصب دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته / دوربین هایک ویژن / دوربین مداربسته تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته /نصب دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]