دلایل متفاوت برای تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب و روز

دوشنبه 19 ارديبهشت 1401
12:37
سهراب


بعد از نصب دوربین مدار بسته در یک پروژه و بعد از مدتی ممکن است تصاویر دوربین های مداربسته شما با مشکل تار شدن تصاویر روبرو شود. این موضوع به شکل های مختلفی مانند تار شدن تصویر، سیاه و سفید شدن تصاویر، قرمز یا بنفش شدن تصاویر ممکن است رخ دهد . در ادامه این مطلب به علل بروز چنین مشکلاتی در سیستم مدار بسته و راهکارهای برطرف کردن آن پرداخته ایم.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در روز

اولین چیزی که در صورت تاری تصویر در روز باید به آن توجه کنید Focus می‌باشد. اگر لنز دوربین نور را در یک نقطه صحیح از سنسور تصویربرداری متمرکز نکند یک تصویر تار تشکیل می‌شود.

هدایت پرتو نور از لنز به سنسور

لنزهای مختلفی برای دوربین‌های مداربسته وجود دارند اما قاعده کلی برای همه آن‌ها یکسان می‌باشد. پرتوهای نور که به لنز می‌آیند و به سنسور دوربین هدایت می‌شوند باید در یک نقطه همگرا شوند. در غیر این صورت تصویر تار می‌شود. تصویر زیر نقطه کانونی (Focus Point) که نور در آنجا متمرکز می‌شود را نشان می‌دهد.

فاصله کانونی و نقطه کانونی

دوربین‌های دارای لنز Varifocal

اگر دوربین مداربسته شما دارای لنز varifocal باشد، می‌توانید Focus را با چرخاندن پیچ در لنز برای گرفتن تصویر مناسب تنظیم کنید. تصویر زیر لنز varifocal به همراه پیچ برای کنترل Focus را نشان می‌دهد.

لنز Verifocal

ازآنجایی‌که لنز verifocal امکان بزرگنمایی را می‌دهد، کنترل Focus به‌ این‌ علت که Zoom in یا out Zoom فاصله کانونی را تغییر می‌دهد باید وجود داشته باشد.

تنظیم Focus در لنز Verifocal

دوربین با لنز fixed

در یک دوربین مداربسته با لنز ثابت (fixed) امکان تنظیم Optical zoom وجود ندارد بنابراین نیازی به تنظیمات focus نیست. در این دوربین‌ها فاصله لنز تا سنسور تصویربرداری در کارخانه سازنده در فاصله مناسب تنظیم شده است.

دوربین با لنز ثابت

اما گاهی اوقات اتفاقات بدی رخ می‌دهد. اگر لنز از موقعیت اصلی‌اش خارج شود، لنز و سنسور در فاصله مناسب از هم قرار نمی‌گیرند و درنتیجه این علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته می‌شود.

لنز Fixed

در صورت رخ دادن این مشکل با چرخاندن Fixed lens در جهت عقربه‌های ساعت می‌توانید فاصله سنسور و لنز را تنظیم و به Focus مناسب دست پیدا کنید.

توجه: fixed lens ها در یک موقعیت مناسب تنظیم شده‌اند و معمولاً این مشکل در این لنزها وجود ندارد. این مشکل عمدتاً در دوربین‌های ارزان‌قیمت پیش می‌آید.

عمق میدان

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته ممکن است به خاطر تنظیمات اشتباه عمق میدان باشد. با نگاهی به تصویر زیر می‌توانید این موضوع را متوجه شوید.

بسیاری از برندهای مختلف که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند بعد از مدتی تصاویر غیر شفاف و تار ایجاد می کنند و در نتیجه بعد از مدتی شما باید این دوربین ها را تعویض کنید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که از شرکت های معتبر و برندهای با کیفیت دوربین مدار بسته خود را خریداری کنید تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید. پیشنهاد ما در حال حاضر خرید دوربین از نمایندگی هایک ویژن است.

تنظیمات اشتباه عمق میدان _ Focus دوربین روی تیر

می‌توانید ببینید که تیر در حالت focus است در حالی که بقیه تصویر تار می‌باشد. معمولاً کاربران می‌گویند که دوربین تنها به‌این‌علت که بخشی از تصویر تار است کیفیت ندارد. مانند تصاویر ماشین‌ها که در تصویر بالا می‌بینید؛ اما در اصل این مشکل محسوب نمی‌شود. این روش برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود.

این موقعیت‌ها با استفاده از کنترل دهانه‌ (Aperture) لنز و عمق میدان قابل تنظیم‌اند. در حقیقت این تکنیکی است که توسط عکاسان و فیلم‌سازان برای گرفتن توجه بر روی چیزی در تصویر یا فیلم استفاده می‌شود. تصویر زیر نمونه‌ای از کنترل عمق دید می‌باشد. پرنده در حالت فوکوس می‌باشد اما چیزی که پشت آن است دیده نمی‌شود.

کنترل عمق دید

این کار را با دوربین مداربسته نیز می‌توانید انجام دهید. بر اساس Aperture لنز می‌توانید به Focus کم یا زیاد در تصویر دست‌یابید. در تصویر دوربین‌های مداربسته معمولاً اشیا بیشتری قرار دارند بنابراین عمق میدان باید بزرگ‌تر باشد.

کنترل عمق میدان دید توسط Aperture لنز

در تصاویر بالا از چپ به راست عمق دید بیشتری حاصل شده است. زمانی که لنز باز باشد (سمت چپ) عمق دید به‌صورت سطحی می‌باشد (مانند تصویر پرنده) اما زمانی که دهانه لنز کوچک است (مانند تصویر سمت راست) عمق دید عمیق می‌باشد و به این معنی است که همه‌چیز در صحنه در حالت focus قرار دارد برای مثال تصویر زیر را ببینید.

Focus روی کل تصویر

بنابراین اگر می‌خواهید هر چیزی که در تصویر دوربین مداربسته است مانند تصویر بالا در focus باشد، لنز را در حالتی که دهانه (Aperture) لنز در حداقل اندازه خود باشد تنظیم کنید. این اطلاعات را در دوربین به‌عنوان f-number می‌توانید پیدا کنید و با تنظیم کردن آن aperture را بر اساس نیاز کم یا زیاد کنید.

توجه: در هنگام انجام این تنظیمات با دقت عمل کنید زیرا در صورت وارد شدن نور زیاد به لنز دوربین ممکن است که تصویر تاریک‌تر شود.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

Aperture یا دهانه لنز

بخش Aperture لنز که مربوط به عمق میدان است را به یاد آورید. اگر لنز کاملاً باز باشد یک عمق میدان سطحی به وجود می‌آید که به این معنی است که بخشی از تصویر تار می‌شود. در طول روز برای جلوگیری از ورود نور زیاد به سنسور تصویربرداری دوربین، Aperture لنز حداقل است. این کار به‌صورت اتوماتیک توسط دوربین انجام می‌شود.

در شب زمانی که نور زیاد نیست دوربین به‌صورت خودکار میزان Aperture لنز را برای دریافت نور بیشتر افزایش می‌دهد. با یک Aperture لنز بزرگ‌تر تصویر تار می‌شود. برای کار با حداقل Aperture تنها کافیست که F-Number را تنظیم کنید. با تنظیم F-Number می‌توانید عمق میدان عمیق‌تر داشته باشید و همه اجزا تصویر دوربین در Focus باشند.

منوی دوربین آنالوگ

برای این کار در دوربین‌های آنالوگ می‌توانید از دکمه‌ها برای دستیابی به منوی OSD (بر اساس مدل دوربین) استفاده کنید. در دوربین‌های تحت شبکه به این منو با استفاده از مرورگر وب می‌توانید دسترسی داشته باشید. برخی از دوربین‌های ارزان‌قیمت این گزینه را ندارند.

Back focus دوربین مداربسته

برخی از دوربین‌های مداربسته دارای پیچ برای Back focus می‌باشند که به شما امکان حرکت موقعیت سنسور تصویربرداری را می‌دهد؛ بنابراین نقطه‌ای را که پرتوهای نور در آن متمرکز می‌شوند را می‌توانید تغییر دهید. این روش امکان برطرف کردن علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب را می‌دهد.

Camera Back focus

پیچ مربوط به back focus در دوربین‌های دام و بولت وجود دارد.

حذف Infrared cut

یکی دیگر از مسئله‌های رایجی که در رابطه با تاری تصویر دوربین مداربسته می‌باشد نور مادون‌قرمز است. در طول روز نور زیادی از خورشید ساطع می‌شود و بسیاری از دوربین‌های مداربسته از یک فیلتر برای جلوگیری از ورود نور مادون‌قرمز استفاده می‌کنند؛ بنابراین سنسور تصویربرداری، نور بیش از اندازه و غیر ضروری را دریافت نمی‌کند. این فیلتر که یک قطعه شیشه است در شب به‌صورت خودکار توسط دوربین برداشته می‌شود. نور بیشتری به سنسور تصویربرداری برای داشتن تصویر بهتر به همراه illumination پایین در حالت مونو کروم می‌رسد.

این تکنولوژِی که (ICR(Infrared Cut Filter Removal نامیده می‌شود در دوربین‌های باکیفیت قابل دسترس است. مدل‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت فاقد آن می‌باشند. تصویر تار زمانی شکل می‌گیرد که لنز به اندازه کافی برای اصلاح انکسار نور ازآنجایی‌که فیلتر در جلو لنز قرار ندارد مناسب نباشد. به علت اینکه شیشه کمتری وجود دارد ممکن است موجب شود که نوری که وارد می‌شود نقطه کانونی در سنسور تصویربرداری را تغییر دهد. لنز باید قادر باشد که این مسئله را از طریق تغییر در ضخامت شیشه برای از بین بردن علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته اصلاح کند.

علت تاری تصویر دوربین مداربسته

‏ تار عنکبوت

متاسفانه عنکبوت‌ها عاشق دوربین‌های مداربسته هستند و بستن تار عنکبوت روی لنز، اتفاقی معمول ‏است. این موضوع باعث تاری تصویر دوربین مداربسته در شب و روز می‌شود. برای رفع آن کافیست با ‏استفاده از یک پارچه نرم لنز را تمیز کنید. از به کار بردن مواد شیمیایی اجتناب کنید، زیرا ممکن است به ‏دوربین آسیب برساند. ‏

خاک و غبار

یکی دیگر از شایع ترین دلایل تاری دوربین مدار بسته، خاک و گرد و غبار است. لنزهای دوربین به مرور ‏کثیف یا دچار خاک می‌شوند. آن‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، معمولا هر ۶ ماه یک‌بار باید سیستم را ‏به طور کامل تمیز کنید. البته این به مکان قرارگیری دوربین هم بستگی دارد، مثلا اگر دوربین در نزدیکی ‏کارگاه یا داخل یک انبار واقع شده است، باید آن را زود به زود تمیز کنید. ‏

‏ طول کابل

بسیاری از دوربین‌ها، به ویژه آن‌هایی که چند سال پیش نصب شده بودند، تصاویر را از طریق کابل به ‏دستگاه ضبط ارسال می‌کنند. با این حال، کیفیت تصویر در طول ارسال از طریق کابل، بی‌کیفیت تر ‏می‌شود. اگر کابل بیش از حد طولانی باشد، بنابراین کیفیت تصویر نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا ‏می‌کند. همچنین کابل طولانی‌تر مستعد آسیب ناشی از آفات و ماشین آلات است. ‏
جهت رفع تاری فیلم دوربین مداربسته، شما باید مطمئن شوید که مشکل از کابل است یا خیر. ولی ‏دانستن این موضوع شاید کاری زمان‌بر باشد. بنابراین در بسیاری از شرایط، اغلب به جای تعمیر یا تعویض ‏مسیر کابل آسیب دیده، جایگزینی دوربین آنالوگ با نسخه دوربین تحت شبکه کارآمدتر است.‏

کیفیت کابل

کیفیت کابل مورد استفاده نیز می‌تواند در رفع تاری دوربین مداربسته در شب، موثر باشد. مثلا توصیه ‏می‌شود به جای آلومینیوم روکش‌دار، از مس استفاده کنید. کابل بی کیفیت به طور یکسان روی سیستم ‏های تحت شبکه تاثیر نمی‌گذارد، ولی در عوض باعث تکه‌تکه شدن تصویر در دوربین تحت شبکه می‌شود. ‏

‏ تنظیمات

کنتراست یا روشنایی؟ گاهی اوقات این تنظیمات می‌توانند بر کیفیت تصاویر تاثیر بگذارند. در واقع شما ‏باید برای تنظیم کردن این‌ها از یک فرد متخصص کمک بگیرید، زیرا در غیر این صورت با تنظیمات ‏اشتباه، تصاویر دچار تاری یا کدر شدن می‌شوند. پس حتما دفترچه راهنمای دوربین مداربسته را مطالعه ‏کنید و در صورت نیاز از فردی با اطلاعات بیشتر کمک بگیرید تا مشکلات بیشتری را به وجود نیاورید. ‏

‏ فوکوس دوربین

در بیشتر مواقع دلیل اصلی تاری دوربین مداربسته در روز و شب، فوکوس دوربین است. بسته به این که ‏دوربین دارای لنز متغیر یا ثابت است، می‌توانید مشکل را شناسایی و حل کنید. اکثر دوربین‌ها دارای لنز ‏ثابت هستند، بنابراین تصاویر خارج از فوکوس، نشان دهنده نقص هستند. زیرا فوکوس قابل تنظیم نیست. ‏یک دوربین مدرن با لنز زوم، فوکوس خودکار دارد. بنابراین این مشکل معمولا فقط در دوربین‌های ‏قدیمی‌تر یافت می‌شود. ‏

‏ مشکل سیستم عامل

گاهی اوقات مشکل کدر و تار بودن تصویر دوربین مداربسته به خاطر سیستم عامل و مشکل فنی در ‏برنامه‌نویسی دستگاه است. بنابراین اولا هنگام خرید دوربین مداربسته مطمئن باشید که سیستم عاملی ‏قوی دارد. همچنین باید به طور مداوم آن را به روزرسانی کنید تا مشکلات این چنین برطرف شوند. ‏

علت تاری متناوب در دروبین مداربسته

گاهی اوقات شما تمامی موارد بالا را ارزیابی می‌کنید، ولی باز هم تصویر تار است. بنابراین جهت رفع تار ‏شدن دوربین مداربسته، حتما باید این مورد هم بررسی کنید که آیا دوربین فقط در زمان‌های مشخصی تار ‏می‌شود؟ پیدا کردن زمان کدر شدن دوربین مداربسته می‌تواند به حل سریع‌تر مشکل کمک کند. مواردی ‏که باید به آن‌ها توجه کرد:‏
زمان روز
آب و هوا
فصل
بدون دلیل قابل تشخیص

زمان مشخص در شبانه‌روز ‏

آیا دوربین در طول روز تار است یا در شب، یا هر دو؟
روز: تاری دوربین مداربسته در روز، می‌تواند به دلیل عمق دید نادرست باشد. یعنی دوربین بر روی اجسام ‏مناسب تمرکز نکند و فوکوس آن بر روی چیز خیلی نزدیک یا دوری باشد. اگرچه این بستگی به نوع ‏دوربین شما دارد، زیرا بسیاری از دوربین‌ها دارای لنزهای ثابت هستند و این مسئله در آن‌ها وجود ندارد. ‏
شب: اگر دوربین دارای فیلتر مادون قرمز (IR) نباشد، تصاویر شب می‌توانند تار به نظر برسند. متاسفانه، ‏دوربین های با کیفیت پایین و ارزان‌تر اغلب فیلترهای مادون قرمز ندارند و در حالی که در نور روز خوب ‏کار می‌کنند، اما برای نظارت مشابه در شب کافی نیستند. هنگام فکر کردن در مورد یک سیستم جدید یا ‏ارتقا یافته، باید حتما به این توجه کنید که تصاویر هر دوربین در شب و روز چطور است. ‏
انعکاس نور اجسام نزدیک می‌تواند باعث ایجاد رنگ سفید یا تار شدن تصویر شود. در این صورت ممکن ‏است به تنظیم مجدد دوربین نیاز داشته باشید تا این اجسام نزدیک دیگر در میدان دید نباشند. در ضمن، ‏منابع نوری مانند چراغ‌های امنیتی در شب باعث می‌شوند که دوربین تار شود. ‏

آب و هوا

آیا دوربین فقط در برخی از انواع آب و هوا تار می‌شود؟ به عنوان مثال، در هنگام باد شدید، هنگام باران یا ‏نور آفتاب، دوربین می‌تواند کیفیت خوبی نداشته باشد. بارش باران اغلب تصاویر را تار می‌کند. اگر در ‏مناطقی هستید که میزان بارندگی بالاست، توصیه می‌شود که دوربین‌هایی را با برف پاک کن تهیه کنید یا ‏دوربین را به مکانی دیگر و با پوشش مناسب انتقال دهید. ‏
وزش باد می‌تواند بر تارشدن تصویر دوربین مداربسته تاثیر بگذارد، البته این مشکل دائمی نیست و نباید ‏باعث مشکلات مداوم در کیفیت تصویر شود. اما اگر وزش باد در منطقه شما زیاد است، دوربین را به ‏موقعیت دیگری انتقال دهید و آن را پایین‌تر بیاورید. همچنین بهتر است محل پایه‌های دوربین را مجددا ‏ارزیابی کنید. ‏
تابش مستقیم نور خورشید به لنز، می‌تواند جلوه‌های نوری ایجاد کند و بر کیفیت تصویر تاثیر بگذارد. ‏بنابراین برای رفع تاری دوربین مداربسته، باید موقعیت دوربین را تغییر دهید و آن را در زاویه‌ی بهتری ‏قرار بدهید. ‏

فصل

در فصل بهار و تابستان، درختچه‌ها و درختان روییده در اطراف دوربین را بررسی کنید. به خصوص اگر ‏سیستم جدید باشد یا در نزدیکی آن گیاهانی تازه کاشته شده باشند. برای رفع تاری و کدر بودن تصویر، ‏گیاهان نامناسب را هرس کنید، یا دوربین را دورتر از درختان قرار دهید. ‏


[ بازدید : 125 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دوربین مداربسته /نصب دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته / دوربین هایک ویژن / دوربین مداربسته تی وی تی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دوربین مداربسته /نصب دوربین مداربسته / مقالات دوربین مداربسته است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]